lördag 9 april 2011

Våren har kommit


Jag hittade bilder tagna de sista dagarna i mars detta år, himmlen var verkligen på sitt bästa humör dessa dagar. Övre bilden går solen ner bakom Nattberget och den andra bilden är utanför Vistträsk.


Än finns det många dagar kvar i april för det har inte varit så mycket aprilväder att tala om, jag tror att skoterföret till påsk sommer att vara bortblåst med denna fina april. Snön har tinat bra och det är bra före för hästarna överallt i skogen vi rider precis dit vi vill och det är jätte skönt.


Svanarna har vi sett flyga här över oss för några dagar sedan och hönsen har vårkännslor i stallet, en höna ruvar på sju små ägg så jag går och väntar på att få bli "hönsmamma" här om några veckor. De värper och värper men jag har märkt dom äggen som jag tycker hon ska ha och sen plockar jag bort dom övriga så det inte blir för många att ligga på. Hon, hönan, är väldigt gullig, jag sitter och pratar med henne en stund och hon lutar huvudet lite snett för att se på mig med ett öga i taget, innan jag lyfter henne för att kolla äggen. Lägger tillbaka henne och ger hon lite mat att picka i sig, för hon lämmnar nog inte ens boet för att äta tror jag. I början hackade hon på mig men nu knorrar hon bara lite när jag kollar läget.


Även det mänskliga släktet har nedkommit med ett flickebarn här i början på april, men lilla familjen får bo in sig lite med den lilla innan vi våldgästar.

Sådan tur vi ändå har att få vara med andras små barn för ty den kartan vi fick, var svår att läsa så vi kastade den, och sen börjar man nog vara för gammal.


Sen går funderingarna till får eller lamm, tänk om man skulle skaffa sig får. Har läst lite på internet och fastnade för en bild med svarta, vita och bruna får på samma bild av rasen finullsfår. Och jag fick dendär kännslan av "kärlek" ungefär som när jag läste anonsen på Blakken för 7 år sedan, och han står i min hage än och de ska båda stå kvar så länge de lever. Jag är inte den människan som skaffar för att prova om det funkar, de djur jag tar mig an kommer för att stanna tills döden skiljer oss åt. Om man nu får uttrycka sig så.


Jag och en hög med håriga djur tar natt nu, vi saknar husse som på fjälltur är, men han får passa på medans föret bär för skoterturer, sen är det bara garagera för här har vi vattensamlingar på hela gräsmattan så det är stövlar på.


Tjingeling.





Inga kommentarer: