tisdag 29 november 2011

Hej där, lite häst funderingar.

Ska tvär skriva ett inlägg medans frukosten sjunker innan jag och hästarna ska ut.
Apropå detta med hästar, har hört att årets varma höst gjort att flera hästar dött på grund av förgiftning och koliksymtom. Fodret hinner bli dåligt i dessa rundbalar pga varmt väder. Och då kan jag ju liksom inte låta bli att dra paraleller ner till södra sverige, där har dom ju ytterst sällan kalla höstar, men det kanske dör hästar även där.
Vad är det som gör att vi inte klarar av att fodra våra hästar här uppe på ett hygieniskt sätt om än hösten är varmare än normalt?

Det är väl ändå suntförnuft att hästar (alla djur) ska ha bra foder och tillgång till rent friskt vatten året runt, det finns dom som tror att hästar klarar sig på snön om vintern, men jag vet att dom dricker mer vatten om vintern än om sommaren, dels för att fodret är torrare och utomhus miljön är torrare om vintern, hästen ventilerar ut mycket vätska genom kroppen. Därför ska de även ha fri tillgång på vatten om vintern. Vi har en isolerad blaja på 250 liter som är uppvärmd och den får jag rengöra och fylla på var 3e - 4e dag om vintern medans den kräver rengörning varje vecka om sommaren, och då är inte ens vattnet slut. Så vist går det mer vatten om vintern.

Sen läste jag att en rundbal håller sig någorlunda fräch i upp till två veckor, och mina hästar äter en rundbal på två veckor. Skulle dom nu inte göra det så har jag alltid rullat upp bollen och låtit den ligga lös och luftigt på några lastpallar så blir det ingen värme utveckling eller mögelbildning.

Sen det viktigaste, hästar som inte har tillgång till foder söker sig något annat att äta i sin hage, och denna varma höst har bjudit på frostgräs som är hög på sockerämnen som bidrar till kolik hos häst. Så fodra era djur på sunt sätt.
Mina har nästan fri tillgång, med det vill säga att jag ger dom mat så det alltid finns något för dom att äta, har dom hela tiden foder så sorterar dom bort eventuellt dålig mat, har själv studerat deras matintag, smakar det dåligt spottas det ut.
Nästan fri tillgång.... hade jag haft fri tillgång med en hel boll i hagen skulle de dra ut den och trampa ner den i onödan för de söker genom bollen efter det godaste och mycket ätbart mindre gott skulle trampas ner, där av fodrar jag med jämna mellanrum så det alltid finns.Då ser jag även om fodret blivit dåligt. I bland är dom inte heller hungrig men äter för att ha något att göra, där av är dom lite tjock mina små där ute.

Det var min teori i alla fall. Har någon annan någon annan teori kanske?

1 kommentar:

Fånga dagen sa...

Det låter väldigt förnuftigt det du säger Greta men tror du inte att det beror på intresset det där. En del bryr sig ju inte lika mycket och då kan man ju undra varför de är djurägare också. Om fler tänkte som du skulle det troligtvis inte finnas sjukdomar bland hästarna. Man kan ju tänka på hur man själv vill ha maten.
Fina tankar har du och jag förstår att du är en sann djurvän.

Kram Lena
P.s Jag har haft vänner här som kollat tavlor, blir så full i skratt när jag hör deras resonemang om var de ska ha tavlan och vilken färg skulle passa. Tänkte genast på dig och hur du gick omkring med din dator och kollade dina väggar, :)