tisdag 14 februari 2012

Testa pulsen på matte

Hur tänkte han igentligen.... det vill jag veta.

Var ute med hästarna i det vackra vädret idag. Vi sprang runt i hagen och jag jagade runt dom i djupsnön för att de skulle få busa av sig innan jag tänkt rida.
Sen stannade vi upp och jag borstade dom medans vattnet fylldes i tunnan, de njöt verkligen av bli kliade och få man och svans utredda.

Som tack gick Blakken  och rullade sig i snön som fort smälte i solen, efter en liten stund gjorde Vedell lika dant. Som så många gånger förr letade han rätt på rätt ställe och lägger sig ner, tippar över på sida och gnider sig. Men det som skiljer sig från alla gångerna var  att nu, lägger han upp sig på rygg med alla fyra i vädret och sen händer inget mer förutom att han lägger ner huvudet och tittar på mig.

Då kan jag säga att pulsen börjar stiga och jag går fram och puttar på honom, försöker köra upp honom och Agnes kommer skällandes men inte ett öra rör han. Jag springer in i stallet hämtar ett spännband och knyter runt framhoven på hästen som fortfarande ligger i samma ställning, benen spretandes rätt upp. Jag  försöker dra men han gungar bara lite lätt. Då har jag hjärtat i halsgropen och skriker på Lars och hinner springa in, på väg ut igen så säger Lars att Vedel ställer sig upp. Då var jag rädd var tvungen att lägga mig ner i snön för att andas lite.

Undrar vad han tänkte där, den där hästen!


4 kommentarer:

Frida sa...

Nej men oj, undra varför han gjorde så.

Fånga dagen sa...

Hej söta du!
Förstår att du blev vettskrämd men det betydde väl något det där med. Men du vilka goa bilder med snö i skägget. De måste ha det väldigt mysigt dina hästar med en sån lekmamma.
Din tavla väntar på dig och jag tror du blir nöjd med den för den är så fin och grönt är ju hjärtats färg vet du.
Hör bara av dig.
Ha en fin dag kram
LENA

Erika sa...

Bushäst! :D Haha!

Anonym sa...

Men vilken kuse,det är en riktig buse !
Som får fnatt, och spelar för matte ett spratt...
Ligger på rygg helt trygg, han verkar inte det minsta brydd..
För när en häst upptäkt det sköna, kliver han inte upp..
Inte ens för en böna...

Härliga bilder ! Kram Prärieugglan