torsdag 29 november 2012

Men JAAAA

Mjölk är tjockare än vatten



Man blir ju mörkrädd när man ser bilder på fb om hur coop anonserar mjölk och om hur mjölk kan fraktas 50 till 100 mil genom landet, när det finns lokala bönder och mejerier. Blev rent upprörd i går där jag gick bland korna på jobbet och tänkte på hur det går till nånting är fel. Det är dax att vi konsumenter inte bara ser till priset på produkten utan till det stora hela, kan omöjligt vara hållbart i längden att frakta maten 100tals mil när man kan gå runt knuten och hämta den. Så skärpning förfan.

Jag blev även invald i LRF styrelsen här förra veckan, jag kände mig lite likgiltig inför den uppgiften men nu börjar det kännas mer som att man kanske kan göra någon nytta, vi fick även lyssna på en av männen bakom skidliftarna i Kåbdalis och vilken framgång de har haft och hur mycket mat de behöver till alla gästerna. Så någonstans tändes en liten gnista, nu ska vi sätta ner foten, det behövs en ko lite här och där.


1 kommentar:

Erika sa...

Ja, visst är det tragiskt att det fraktas upp en massa varor upp hit då vi faktiskt har så mycket lokalproducerat?!! Vi försöker in i det längsta att köpa lokalproducerat, dels för miljön och dels för att stötta de bönder som finns kvar här uppe.
Jag kan tycka att butikerna borde se det som en etisk fråga, inte en kostnadsfråga och faktiskt satsa lite för att vinna en massa. :)

Kör så det ryker i styrelsen! :D