söndag 16 december 2012

Julmat och häst teorier.

Japp här blir det julmat trots allt. Hade det inte varit för min systerson så hade det nog inte blivit så mycket mat gjort här inte. Känns som att det är ju barnens högtid, och vi tar julafton precis som vilken dag som helst annars. Ganska skönt och lungt ingen stress, jag har inte ens bakat lussebullar eller peparkakor i år, och det blir nog inte heller något sånt i år. Men lite mat att ta med det ska jag göra, så ner på affären och slåss bland andra panikhandlare måste jag nog, för det känns så mycket roligare att få bjuda någon annan på mat.




Nu blir det lite tvära kast mellan ämnena, men se det som går in måste ut också =)
Så jag byter ämne till hästarna, jag har ju klagat varje år att ardenern har lös avföring varenda vinter tills iår. Har ju försökt hitta ett svar på det, vad som kan vara boven i detta. Nu är nog inte detta vetenskapligt bevisat att det är på detta sättet men jag läste en artikel om biefekter av vaccinering på en internettsida, försökte höra mig för om detta bland veterinärer och annat hästfolk, kollade även upp vad försäkringsbolag hade för krav och grundade då mitt beslut att det skadade ju inte att prova.

Så jag hoppade sonika över att vaccinera mot hästinfluensan detta år, då jag tycker att mina hästar borde klara av ett ev influensa angrepp, men troligtvis blir vi inte smittade eftersom vi inte umgås med så många andra hästar kontinuerligt, vilket även veterinären kunde hålla med om. Däremot har försäkringsbolaget krav på stelkrampsvaccin så det ska jag fortsätta med vart tredje år. För det är en billig försäkring mot dödsfall, vilket kan jämföras med att hästinfluensan inte är dödlig de blir bara hängig precis som människan.

Och avföringen är precis som den ska nu denna vinter, torr och kommer i klumpar precis som det ska vara. Inge mera skitvatten som fryser klumpar i svansen. Håller det i sig så kommer jag att skippa influensavaccinet så länge de lever.


Inga kommentarer: