onsdag 12 maj 2010

Veterinär

Inget akut men det vanliga årliga vaccineringen av både hästar och hund. Så var det så att jag inte har kollat över hästarnas tänderna på länge efter som att jag inte har märkt några bekymmer. Men det är ju bra att ha kollat upp så att det är bra, och det var nästan bra, bara lite vassa ytterkanter på Blakken, som jag hade på känn faktiskt och Vedell hade lite hakar, men nu är de borta och mycket beskedliga var hästarna under hela proseduren, får väl ta det som en god uppfostran av mina pojkar.
Minns i början då vi nyss köppt Vedell då var han ovillig att man ens skulle ta han kring huvudet, då hade jag upp samma duktiga veterinär för att kolla tänderna, men det gick inte ens att sätta in munstegen så for han upp med skallen, slutade med en drågad häst för att det skulle gå bra. Blakken har jag nog aldrig kollat upp tänderna på, så nu får man väll skämmas som hästägare, men det visade sig ju att jag känner mina djur och att det inte var några större fel på deras tänder.
Myser, myser för att hästarna är så skötsamma så man slipper dråga dom vid dessa tillfällen som inte sker så ofta, deras blick var lungt uppmärksam och öronen var hela tiden nyfiket riktade mot oss. Och att Vedell har ändrats så mycket när man tänker tillbaka på hur han var i början.

Ny raspade och servade för ett helt år framöver, så nu ska det spruta grus i kurvorna här i skogen. Ska bara värka bakhovarna på båda hästarna först.
Längtar ut i skog och mark, planterade lite penseer tidigare idag för det kliar i fingrarna men backen är frusen än.

Kossamuen kallar, dax att åka.

3 kommentarer:

Carl sa...

Hej!

Vill tipsa dig om en sida: www.veterinaren.nu

Mvh,

Carl

Fånga dagen sa...

Godmorgon tjejen!
Jaså du har frusen mark än du? Brrrr vad det låter kallt. Det är ju ingen direkt värme här heller tyvärr men planterat har man ju kunnat göra.
Vad skönt att hästarna fått sig en genomgång, de är säkert nöjda nu.
Ha en skön krist himmelsfärds dag
Kram lena

Spessartin sa...

Fortfarande tjäle alltså? Men nog kommer värmen från ryssland till er snart?