söndag 13 juni 2010

Norrlänsk vinter

Jo nu ska ni få höra såhär mitt i sommar värmen, att Fru planerar inför vintern. Men jag är inte ensam, det började så fint med maken som planerar för kommande skotersäsong, hur han ska finslipa på detaljerna så den blir ännu bättre i snön osv. Man har ju lyssnat glatt med ett halvt öra och tänkt för sig själv... det var ju nästan nyss vi stälde undan skotrarna och sommaren har nyss börjat. Men jag har lyssnat och "lovat" redan tidigare att år, att vist får han bygga skoter, så det är ju liksom ingen ide att dra i handbromsen nu om än det är sommar.



Men jag är inte sämmre än så att även jag planerar inför vintern, det föds ju lite ideer såhär på sommaren. Man ser det grönskar både växter som är härdiga och mindre härdiga. Då var det ju så att för att slippa köpa nya varje år kan man försöka övervintra. Så med det jobb jag har, så har bara intresset ökat och man ser alla dessa vackra blommor som man i södra sverige kan ha ute men här uppefryser bort. Så min vinterplan är att försöka överleva dessa. De ska få flytta in i stallet med hönsen och hästarna där jag tror att det blir lagom fuktighet och temperatur.



En tanig lite fuchsia, har nog inte mått så bra utomhus om nätterna med bara någon enstaka plussgrad, de vill hälst ha runt 20 för att må riktigt bra. Grubblar på om jag skulle trimma den lite så den blir lite buskigare



Ytteligare tanig liten hortensiaMen denna är vacker. Pelargon.Men se ett växthus har frun blivit lovad och då slipper de stå ute i kylan nästa år, ty i år har det inte funnits plats inne för dessa små.

2 kommentarer:

Fånga dagen sa...

Hej Greta!
Inte var ditt inlägg för långt och du har helt rätt i det du säger, varför ska man inte vara ärlig?
Spännande med blommorna och du ser vad kul det är med något som man lär sig mer om för varje dag.
Din pelargon var ju jättefin och de andra tar sig ganska säkert också. Mina ser ut lite så också av någon underlig anledning.
Ha nu en riktigt skön vecka
Kram Lena

Spessartin sa...

Vi fick helikopterlyft upp, det var jättehäftigt. Vandringen ner, var inte längs bergssidan som man ser i filmen, som tur är för den var så förbannat brant. Men nog är det häftigt att komma till ett ställe som är så oerhört otillgängligt.