måndag 30 augusti 2010

Gjutning golv

Före såg det ut såhär, vi hade redan tagit ut båsplattserna där kossorna stått och skottat ut lite sand för något år sedan.

Lars tillverkade riktigt stiliga fötter att gjuta in i golvet för att ställa pelare på och stötta taket med som sviktade lite när vi tog bort gammla mjölkrummet till vänster. Jag gick lös med högtryckstvätten och blåste bort den värst skiten och dammet på väggarna.

Här hoppar jag fram som en ägg sjuk höna på tå, lyffter armeringsmatta och står på tå i rutorna för att sätta distanser. Samma visa i fd gödselrummet som tjänar som lösdrift, men golvet där inne var djupast i mitten och allmänt svårstädat. Vi fyllde på med sand och armering ovanpå.


Denna fredagen kom jag hem från jobbet och hoppade i stövlarna kunde inte låta bli att gegga runt i betongen. Tur att jag hant hem för det var precis att rännan från betong bilen gick att få in i stallet. Hade varit smidigare om man kunnat styra runt den i rummet, men dörrarna var för små så all betong hamnade i ett hörn och därifrån skottade/ föste vi ut det i resten av rummet.
Man tog i så svetten lackade i pannan och längs med ryggen ty bilen tar ju betalt per minut den står still, några gånger kändes det som om man skulle stupa frammöver då stövlarna sög fast i betongen.
6 kubik, en full bil med betong gick det åt, jag maken och våran lilla hustomte J som ställer upp när man behöver en extra hand har skottat betong.





Denna självkompackterande betongen är riktigt smidig trots allt, slätt och fint blev det när man gick och efterskakade. Jag var mer med näven i smeten för att böja till en järntråd som stack upp, så kunde jag inte låra bli att göra ett märke på väggen.



Helt klart värt allt slit,så fint.



3 kommentarer:

Sara sa...

Vad duktiga ni har varit! Ska ni ha djur där inne sen när allt är klart?

Kicki Lövgren sa...

Vad fint det blir. Ni är så duktiga. Kram

Spessartin sa...

Kul med gjutning - snyggt blev det också!