lördag 4 september 2010

Sovmorgon och starka dofter

Trots att man vet man får sova hur länge man vill en ledig dag som denna, lyder inte alltid kroppen. Den har sitt eget liv och är inställd på att vakna där vid 4 snåret, men jag lyckades förhala uppstigandet till strax före 6 åtminstone då man mer eller minder tvingas upp för att pissa. Sen går det ju inte att somna om när man ser den otroligt vackra dag med solen som skiner lågt mellan tallarnas stammar, tupparna sjunger upp och avlöser varandra, gammeltuppen verkar återhämmtat sig bra och sätter respekt i sina två unga avkomor. Hästarna kommer i full fart från frost gnistrande skog, överlyckliga att få frukosten serverad.

Jag själv har slösurfat på datorn liggandes i husvagnen, har bott här i veckan bara för att det luktar för mycket balsamterpentin inne, jag har blandat det i linoljan första strykningen, det har varit som en vägg av denna doft när man kommit in trots att jag vädrat varje dag. Liksom man kan stöta på vissa människor som har perfymerat sig konstigt och när man möter dom går man liksom abrupt in i deras doft och får liksom andnöd. Jag har samma svårhet att klara av starka rengöringsmedel som fönsterputs och vissa tvättmedel som doftar för mycket. Det ska dofta skog och rent som vinden, såpa är alla tiders, fast med ett förflutet i städbranchen så fick man inte använda såpa om det var pga allergirisken eller om det blev för "rent" kommer jag inte ihåg (svensk såpa har en uttorkande effekt). Men Allorent funkar också bra ur lukt synpunkt som rengöringsmedel.

Får se om jag kommer fram till något med mitt sökande på internet, dagen fortsätter med enhel del städande, allt liksom bara faller i glömska när man inte hinner städa och röja, när man kan göra annat roligt som bygga. Fast det är ju nästan igen ide att städa när det blir grisigt på några sekunder, borde klippa gräset också flera veckor sen sist. Dax för en höst röjning med andra ord.

Inga kommentarer: