torsdag 24 februari 2011

04:30

På morgon när klockan ringer, enda sättet att ta sig upp är att kasta fötterna över sängkanten och av självaste hävstångskraften blir man sittandes på sängkanten med håret på ända lite lätt svajandes av sömn. Bara att hoppa i de lite mer anständiga kläderna för idag är det jobb gånger tre.

Förutom den vanliga skötseln kring korna så strejkade fodervagnen i dag, efter några samtal med kunniga så var det bara kavla upp ärmarna och plocka fram meckar kunskaperna för att fixa till lite lät så maten kunde serveras till alla hungriga kossor. 2 timmar senare med hjälp av fjällan till gårdens son, några blodiga sår på mina händer efter att man slinter med verktygen och slår sig, och ett fruktat humör och svordommar tillkallas min kära make att laga till detta ordentligt. Så jag kan åka vidare till mitt andra jobb med blommorna. Att snygga till sig någotsånär för att vistas bland vanligt folk gick fort ty när jag blev så sen från ladugården hade nästan allt varmvatten gått åt till att diska både tank och mjölkanlläggning, blev en snabbtvagning i ljumt vatten med en liten lätt arom av kossa, tvål och sargade händer stormade jag in aningens senare än tänkt bland blommor och blad. Men jag har det så bra med tiderna, så att när det händer något i ladugården får jag vara sen till blommorna, eller det var mitt krav för att jag skulle ta jobbet med blommorna, å än har ingen klagat.

Till kvällspasset var fodervagnen i fas igen och kossorna får sin mat som de ska. Efter en dag där jag läst felkoder och knapprat in rätta koder, plockat blommor med mera känner jag mig aningens trött men nöjd med dagens prestation.

Go kväll gott folk.

1 kommentar:

Spessartin sa...

Jösses vilken dag! Ditt jobb med kossorna... jag blir avundsjuk. Det låter så härligt trots att det jävlades lite med grejjerna denna dag.