fredag 18 februari 2011

Eldvakt

De senaste tre nätterna har varit så kalla att jag varit upp var och varannan timme för att elda.
Vist skulle jag kunna sova hela nätterna uppe i det varma sovrummet men då får man en kylig frukost i köket på endast +10, så det billigaste alternativet var att sova nere och hålla elden igång hela nätterna när ute temperaturen legat under -30 flera nätter i rad nu. Det har gått jätte bra att vakna självmant när man kännt att det blivit för kalt om näsan, mata brasan och sen somna om igen. Då är det ju varmt om morgonen innan man far på jobbet. Självaste charmen med att bo i ett gammalt timmerhus, nåja standarden blir ju bättre från år till år, men ingen har dött av självventilerande hus.

Hela vårat län är lika kyligt, avverkade 76 mil fram åter till Kiruna i går, på hemresan pendlade temperaturen mellan 29-32 minusgrader. Min lilla skruttbil klarade dessutom av så kallt väder, lite förväntansfull resa för dagen före fick jag hjälp av en bekant att byta multiribbremmen/fläcktremmen på bilen, inte så svårt som det kan tyckas vara, gick hyvsat bra om jag får säga det själv. Jag var ju givetvis med och blev skita om nävarna, bryta och bända lite är aldrig helt fel.

Ska parkera i soffan med min tillfrisknande magsjuke make för att vara eldvakt i natt igen.

1 kommentar:

Sara sa...

Det har verkligen varit kallt länge nu. Vi har bara 1 element så vi eldar också bara, men vi har en typ tullikivi (Heter det så) så vi eldar morgon och kväll och då håller det varmt hela tiden i huset.
Måste vara jobbigt att elda på natten men samtidigt så är det som du säger en del av charmen.

Kram