söndag 11 mars 2012

Dagens fågel Större Hakspett..... törrfuruvedagokk.

Go morgon.

Vilken härlig morgon när dagen ljus väcker genom fönstret, man gnuggar ögonen och vrider stelheten ur kroppen. Vill inte riktigt kliva upp än från den varma sängen, naturen ute är suddig men jag ser den ändå, tar på mig ögonen och tittar på hur den flitigt arbetar med kottarna. 

Kameran, den hänger ju alltid runt halsen, min fina systemare det är därför jag sover så knöligt, ni vet alltid redo. Nä kastade tassarna ur sängen och trippade barfota på svala golvbrädor ner för att hämta den, liggandes i den varma sängen fotade jag den mödosammt arbetande hakspetten. Man imponeras av djurvärlden hur den kan anpassa sig till den miljö den lever i, att denna fågel har "gele" i skallen för att klara detta hackande, en annan skulle fått skallskador av detta.


Vacker så länge de inte hackar på huset. Dax att kliva upp efter en timmes latandes under täcket.

Ser ni några fåglar?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jodå ! här tassas det efter kameran med jämna mellanrum för att fota en liten fågel då och då... vi har oxå en "hacke" som har ett matträd på vår gård, dit tar han kottar som han fäster i sina små trädstäd och hackar ut frön för att sedan släppa kotten till backen där dom blir fler och fler. Tyvärr har jag inte fått den på bild ännu, men andra befjädrade vänner fastnar under hackejakten..
Härliga morgonbilder du tagit :)
Ugglemor !